[WP `39] Dywizjon Artylerii Motorowej

Moderator: Mike

Jendrass
Posty: 12
Rejestracja: czw 20 sty, 2011 2:15 pm
Lokalizacja: Poznañ

[WP `39] Dywizjon Artylerii Motorowej

Post autor: Jendrass »

Witam Kolegów

Przepraszam, że w moich pierwszych postach nie przywitałem się z Wami na forum, mam nadzieję, że wybaczycie mi tą skuchę i pomożecie mi zbadać pewien problem, bliski zarówno mi jak i Wam.

W GRH 7 DAK mam już łatę głównego lobbysty jeśli chodzi o zmotoryzowanie kawalerii i jednostek z nią związanych. Łącząc motoryzację z artylerią od pewnego czasu staram się zgłębić historię 1 PAM oraz 16 DAM przypisanego do 10 BKZmot.

Chociaż wikipednia nie jest najlepszym źródłem to podaje taki skład 16 DAMotu:

Bateria haubic kalibru 100 mm oraz bateria armat kalibru 75 mm: 21 oficerów i 394 szeregowych wyposażonych w 4 haubice kalibru 100 mm, 4 armaty kalibru 75 mm, 7 samochodów osobowych i terenowych, 32 samochody ciężarowe, 12 samochodów łączności, 8 ciągników, 9 motocykli;

Mam kilka pytań do Was w związku 16 DAMotem.

1. Jakiego typu jaszczy używano do armat 75 mm Schneidera ?
2. Czy w ramach 16 DAM przechodząc na Węgry służyły ciągniki C4P, względnie wz 34 czy może C-K, zdjęcia nie są jednoznaczne (mam tutaj swoją teorię ale czekam na Waszą opinię).
3. W jaki sprzęt (ciągniki) wyposażono DAM przy zajęciu Zaolzia ?
4. Do niedawna w sieci można było złapać serię kilku zdjęć "Baterii śmierci" haubic 100 mm Skody, ale w tej chwili udało mi się odszukać tylko jedno, czy macie może te zdjęcia ? lub czy macie inne ?
5. Jak przewożono zapas amunicji w ramach DAM ? Na ciężarówkach PF 621 plus jaszcze ?
6. Czy macie jakieś zdjęcia z Węgier tej jednostki ? lub generalnie zdjęcia 10 BKZmot po przejściu granicy ?

Dlaczego pytam ?
Jak pewnie część z Was już wie, jestem modelarzem i od czasu do czasu popełniam różne modeliki naszego sprzętu motorowego z lat 30tych. Mam już trochę tego towaru ale korci mnie bardzo taki "zaprzęg" np C4P+jaszcz+działo :)
A artyleria i tak będzie zmotoryzowana !
Awatar użytkownika
Schrek
Posty: 4381
Rejestracja: ndz 10 paź, 2004 7:46 pm
Lokalizacja: W drodze...

Post autor: Schrek »

Witaj

Ha! generalnie bardzo dobre pytania ale jakoś nigdy tego nie zgłębiałem trzeba by się temu przyjrzeć szczegółowo, mam nadzieje, ze coś znajdę w swoich zbiorach.
Będziesz draniu tak długo bił butami w ziemie,
aż ci koniec pikelhaubu z ziemi będzie sterczał
Jendrass
Posty: 12
Rejestracja: czw 20 sty, 2011 2:15 pm
Lokalizacja: Poznañ

Post autor: Jendrass »

Jeszcze trochę i zabraknie tylko ciągnika:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
A artyleria i tak będzie zmotoryzowana !
zeeshan123

Post autor: zeeshan123 »

Witam

Tutaj siê jeszcze nie chwali³em, ale temat zdaje siê wam bliski :)

Letni urlop mia³em przyjemno¶æ spêdzaæ w Tatranskiej Jaworzynie (S³owacja) u nas znanej jako Jaworzyna Spiska. Ma³a wioseczka u podnó¿a Tatr, zaraz za przej¶ciem granicznym w £ysej Polanie. W Polskiej historii Jaworzyna mia³a swój epizod - 27 listopada 1938 roku Oddzia³ Wydzielony 10 BKZmot p³k. Dworaka wszed³ na teren czechos³owackiego Spiszu w ramach akcji rewindykacyjnej. W sk³ad OW wchodzi³ II dyw. 24 p.u³, bateria haubic 100 mm i kompania czo³gów rozpoznawczych. Przekraczaj±c granicê w Jurgowie oddzia³y zajê³y Jaworzynê, po czym dosz³o do wymiany ognia z wojskami czechos³owackimi na (za!) prze³êcz± Zdziarsk± (zgin±³ m.in. mjr Rago). Szerzej historia opisana jest w literaturze (J. Majka etc).


______________________________________
We are the pioneers in providing ccna security toefl and Testking with 100% exam pass northwood Download our latest passguide gmat and www.ku.edu ccna or pass real exam of Florida Memorial University
ODPOWIEDZ